Hvorfor går jeg ikke ned i vekt?

Fedme sukkersyge og magnesium...Av Bjørn Falck Madsen.

Er du fanget i en ond sirkel hvor du ikke klarer å holde styr på vekten fordi du hele tiden har lyst på noe søtt? Her er en forbausende enkel løsning. Du har nettopp spist, men allerede etter kort tid har du en uimotståelig trang til å kaste deg over posen med småsjokolade som ligger i skapet?

Hadde det ikke vært for den forbannede sukkeravhengigheten, ville du enkelt kunne ha gått ned i vekt, men uansett hvor iherdig du enn prøver, er det sukkerhungeren som vinner. Kanskje er du ikke klar over at denne trangen til søtsaker kan skyldes noe så elementært som underskudd på krom?

Stabiliserer blodsukkeret

Krom er et mineral som finnes i kosten. De færreste tenker over dette i hverdagen, av den enkle grunn at det ikke er så mye oppmerksomhet rundt det. Krom har imidlertid større betydning for stoffskiftet enn det mange er klar over. En av mineralets viktige oppgaver er å stabilisere blodsukkeret. Krom virker som såkalt «co-faktor», og hjelper insulinet med å transportere sukkeret fra blodet og inn i cellene.

Insulin kan rett og slett ikke virke uten krom. Det er derfor et stoff vi er nødt til å innta tilstrekkelige mengder av. Hvor mye trenger vi? Et av problemene er at den norske gjennomsnittskosten ikke inneholder den mengde krom som i følge noen eksperter er nødvendig (100 – 200 mikrogram daglig). Et annet problem er at de fleste ikke kjenner symptomene på krommangel, og derfor ikke reagerer på dem.
Siden krom er et relativt harmløst stoff uten nevneverdige bivirkninger, er det fullt mulig å prøve seg frem med tilskudd. Hvis du har ett – eller flere – av de symptomene som følger nedenfor, kan du med fordel forsøke å ta et kromtilskudd på 100 mikrogram daglig og se om det hjelper:

• Trøtthet (især på ettermiddagen og utover kvelden)

• Irritabilitet

• Skjelvende hender

• Vektproblemer

• Trang til søtsaker

• Svimmelhet

Skriv din kommentar her: